Co zrobić, żeby zabrać się do roboty i ją skończyć? Nie marnować czasu i móc na koniec dnia spojrzeć na powykreślaną listę rzeczy do zrobienia?
Jak być produktywnym?
To wpis z podstawową wiedzą z rozwoju osobistego i z podstawowymi trikami zwiększającymi produktywność – podstawowymi, i bardzo skutecznymi.
5 zasad produktywności
1. Zasada 2 minut
Prosta zasada – jeżeli zrobienie czegoś trwa krócej niż 2 minuty, wstajesz i robisz to od razu. Teraz.
Teraz.
2. Zasada Pareta
Zasada Pareta mówi o tym, że 20% naszych działań przynosi nam 80% efektów. Wykorzystanie tej zasady polega na skupieniu się na tych działaniach, które przynoszą najwięcej efektów.
Tu znajdziecie pomysły na wykorzystanie zasady Pareta w swoim życiu.
3. Włącz minutnik
Jeżeli przerasta Cię ilość pracy, pamiętaj, że każdy najmniejszy krok zbliża Cię do celu. Nie musisz od razu siadać do swojego zadania na kilka godzin, jeśli Cię to przeraża.
Technika Pomodoro (z włoskiego pomidor) polega na podziale pracy na krótkie bloki – po 15, 20, 25 minut.
To tylko 15 minut! Ustaw minutnik na kwadrans i kiedy usłyszysz dzwonek, jesteś wolny.
Są spore szanse, że po 15 minutach, kiedy się wkręcisz w pracę, nie będziesz chciał jej przerwać.
Często najtrudniejszy jest ten pierwszy krok.
4. Pozbądź się rozpraszaczy
Masz ustawione w telefonie jakieś wyskakujące powiadomienia? Poczta, Messenger, Facebook, Instagram, TikTok…? Naprawdę ich potrzebujesz? Wejdź w ustawienia telefonu i powyłączaj wyskakujące okienka ze wszystkich aplikacji.
To samo zrób z powiadomieniami na komputerze. Wyłącz też niepotrzebne karty przeglądarki.
Jednak rozpraszacze to nie tylko wyskakujące powiadomienia. Załóżmy, że chcesz się pouczyć i potrzebujesz wspomagającej koncentrację ścieżki dźwiękowej w tle. Wchodzisz na Youtube’a i przepadasz w rekomendowanych filmikach.
Żeby tego uniknąć, przygotuj sobie zakładkę, która odsyła Cię bezpośrednio do playlisty. Albo słuchaj muzyki w mniej rozpraszającej aplikacji.
Albo prościej. Po prostu włączasz przeglądarkę i strona startowa od razu wita Cię Twoimi najczęściej odwiedzanymi stronami i automatycznie włączasz ulubiony portal społecznościowy albo sprawdzasz pocztę. Pousuwaj je.
Utrudnij też sobie dostęp do zżerających czas aplikacji na telefonie, dodając je do zgrupowanego folderu na odległym kafelku albo w ogóle pozbywając się ich z pulpitu.
Jeśli nie potrzebujesz do pracy telefonu, najlepiej odsuń go poza swój zasięg. Jeśli do Twojej pracy nie jest potrzebny dostęp do sieci, to się odłącz.
5. Wypisz małe kroki
Czasem ciężko nam się zabrać do roboty, kiedy zadanie nas przerasta. Nie wiemy, jak coś zrobić, albo „jest tego tyle, że nie wiem od czego zacząć!”.
Zacznij od tego: podziel trudne zadanie na drobne kroki. Jeżeli nie wiesz, jak coś zrobić, pierwszym krokiem będzie włączenie wyszukiwarki, żeby znaleźć odpowiedź albo udanie się do kogoś po pomoc.
U mnie pierwszym krokiem, żeby napisać wpis blogowy, jest włączenie edytora tekstu. Może masz do napisania wypracowanie albo całą pracę magisterską? Taką małą rzecz też możesz zrobić, prawda?
Pierwszy krok za Tobą!
Której z tych zasad korzystacie najczęściej? Jest jakaś, której nie próbowaliście?
Jeżeli nie chcesz przegapić kolejnych wartościowych wpisów, zaobserwuj mój profil na Instagramie i bądź na bieżąco 🙂
Dziękuję za porady, bo akurat przełączyłam konto na pintereście na firmowe, żeby wrzucać tam zdjęcia mojego handmade. Bardzo mi się przyda żeby ten handmade szybciej szedł. Zrobisz kiedyś top 10 książek dla dzieci? Poczytam bratu. 😊😜😎
Proszę bardzo, powodzenia! 🙂 A ile brat ma lat?