Jak radzić sobie ze stresem?

Stres to nic dobrego. Ma fatalny wpływ na zdrowie i na samopoczucie. Kto z nas nie chciałby się go pozbyć ze swojego życia?

Jak poradzić sobie ze stresem?

 

Na szczęście sposobów jest sporo. Podzielę się z Wami tymi, które sama znam.

Niedawno pisałam o zasadzie Pareta i między innymi o tym, że podczas czytania książek czy oglądania rozwijających wykładów i prezentacji robię notatki. Przy pisaniu takich wpisów jak ten, notatki przydają mi się bardzo! Notowanie to jeden z najlepszych zwyczajów, jakie można u siebie wyrobić.

 

Sposoby na walkę ze stresem

 

Najciekawszym materiałem o stresie, na jaki do tej pory się natknęłam, jest prezentacja Kelly McGonigal na konferencji TED. Streszczę ją dla Was, ale i tak zachęcam do  jej obejrzenia:

 

 

Stres zwiększa ryzyko chorób serca, przeziębienia, może powodować bezsenność, nadciśnienie, cukrzycę…

…stop!

 

Rzeczywiście badania pokazują, że osoby doświadczające dużo stresu, mają ryzyko zgonu wyższe aż o 43%.

Ale… dotyczy to tylko tych osób, które uważają stres za coś złego!

U osób doświadczających stresu, ale jednocześnie nie uważających go za szkodliwy, ryzyko śmierci wcale nie jest większe. Jest najniższe. Niższe nawet niż u osób, których w życiu nie spotyka dużo stresu.

Dlaczego tak jest?

Kiedy traktujesz swoją reakcję na sytuację stresową nie jako niepokój, a jako przygotowanie się ciała do sprostania wyzwaniu, reakcja Twojego organizmu na stres się zmienia. Serce bije Ci szybciej, ale tętnice się nie zwężają. Dzięki temu eliminujesz szkodliwe skutki stresu.

Nasza reakcja na stres staje się zdrowsza również wtedy, kiedy prosimy o wsparcie kogoś bliskiego. Ciało produkuje wtedy więcej oksytocyny. Oksytocyna m.in. przyspiesza regenerację po stresie.

Troska o innych również zwiększa naszą odporność na stres.

 

Podsumowując:

To jak myślisz o stresie i jak się zachowujesz pod jego wpływem, zmienia to, jak go doświadczasz. Ludzie, którzy doświadczają dużo stresu, ale nie uważają go za coś złego oraz ludzie, którzy pomagają innym i zwracają się do innych o pomoc nie mają zwiększonego ryzyka śmiertelności z powodu stresu. Jest wręcz przeciwnie!

To chyba wystarczający argument, żeby zaprzyjaźnić się ze stresem.

 

Jak jeszcze możesz przeciwdziałać zgubnemu wpływowi stresu?

  • Poćwicz – dzięki wysiłkowi fizycznemu, nasz organizm jest w stanie lepiej radzić sobie ze stresem. A to tylko jedna z wielu zalet ćwiczeń!
  • Posłuchaj spokojnej muzyki – albo radosnej. Obie złagodzą symptomy stresu.
  • Napij się herbatki – zielona herbata poprawia odporność na stres, natomiast czarna przyspiesza regenerację po stresie.
  • Poczytaj książkę – czytanie pozwala zredukować uczucie stresu aż o 60%. A to nie jedyna zaleta czytania książek.

 

Sposoby na stres - herbata

 

Podejście do stresu ma znaczenie. Mam nadzieję, że dzięki temu wpisowi spróbujecie popatrzeć na stres jak na coś, czym on rzeczywiście jest – sposobem naszego organizmu, żeby wesprzeć nas w walce z przeszkodami i przeciwnościami losu.

I może wypijecie też kubek herbatki.

 


 

Dodaj komentarz